12-13-14-15 oktober - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tom Tielbeke - WaarBenJij.nu 12-13-14-15 oktober - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tom Tielbeke - WaarBenJij.nu

12-13-14-15 oktober

Blijf op de hoogte en volg Tom

19 Oktober 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Vandaag lopen naar Ribadiso, vertrokken uit Palas de Rei en moeten nog 65 km lopen volgens de paaltjes.
Gelopen via Rivadiso en we waren goed op weg dus hebben we doorgelopen naar Arzua waar we een refugio hebben gevonden die nieuw was en deze stond dus niet in de wandelboeken daarom was het niet druk in totaal waren we met 4 man en er was plek voor 42 man, nette bedden en goede douche's. In de middag hebben we buiten in de zon gezeten. De volgende morgen hebben we gegeten in een restaurant in de buurt.

13 okt. vertrokken richting Pedroza via Salseda in de morgen hadden we regen maar het werd al snel droog, later tegen de middag begon het toch wel echt te regenen en liepen we met regenjas en paraplu. Onderweg kwamen we de 2 Australië'ers nog tegen en hadden in een restaurant het adres van een refugio genaamd REM gekregen in Salzeda deze was net in Juni open gegaan en iets van de route af dus lekker rustig. Hier hebben we de volgende morgen ook ontbeten en dit was uitstekend.

14 okt. hier vertrokken en begonnen aan de laatste dag we moesten nog 20 km dus een makkie vandaag het was droog deze dag we moesten langs het vliegveld van Santiago lopen en kwamen zo Santiago binnen. Net voor Santiago nog even een pauze genomen en wat gedronken, nu nog 4 km tot de kathedraal.
Eenmaal bij de kathedraal stonden Marian en Cora ons op te wachten en wij waren blij dat wij ze zagen staan, eindelijk na zoveel weken.
Nadat we in een restaurant een pilsje hadden gedronken zijn we weg gegaan. De dames hadden een appartement gehuurd en een auto dus voor de volgende dagen zaten we goed.

15 okt. zijn we nadat we hadden uitgeslapen om 11 uur naar de kathedraal gegaan voor de mis van 12 uur, inmiddels was het in de nacht begonnen met regenen en deze hield maar niet op. Eenmaal bij de kathedraal zijn we naar de heilige mis geweest van 12 uur en hier zagen we verschillende mensen die we onderweg hadden leren kennen, we moesten achterin de kerk staan de gehele mis, na de mis werd het grote wierook vat gebruikt en deze zwaaide aan een touw door de nok van de kerk. We hebben hier nog mooie foto s gemaakt. Het weer is inmiddels omgeslagen en het regent nu continu zoals hier boven ook vermeld.

Deze middag zijn we naar het kantoor geweest en hebben we ons certificaat opgehaald dat we de camino volbracht hebben moe maar zeker voldaan.

Nu ruim week met onze vrouwen in mooi huisje met auto omgeving op een makkelijke manier bekijken en nagenieten.

• 19 Oktober 2014 - 22:52

Jolanda Niens:

Gefeliciteerd met het behalen van het certificaat. Nog heel veel plezier en een goede thuisreis.

• 19 Oktober 2014 - 23:56

Gerard En Marianne:

We vinden het geweldig van jullie en je mag trots zijn op je zelf!!!
    We hopen dat jullie daar nog genieten met de vrouwen en als jullie zo ver zijn ... een hele goede reis terug. (sorry als er iets niet helemaal goed gegaan is met onze berichtjes.
    We love you!!!!

• 20 Oktober 2014 - 09:04

Jos En Annie:

Hallo Tom en Gerard,

Van harte proficiat dat jullie Santiago hebben gehaald en dat jullie camino is volbracht. Een bijzondere prestatie waar jullie vast nog vaak aan zullen terug denken. Nog een mooie tijd samen met de dames en tot ziens in Nederland.

De hartelijke groeten van Jos en Annie

• 20 Oktober 2014 - 14:07

Ralf En Diana:

Tom en Gerard,

Van harte met het behalen van jullie tocht.
    Volgende week samen weer een dienst Tommy dan spreken we
    Mekaar.

Groetjes

• 20 Oktober 2014 - 22:31

Dion & Mieke:

Ha kanjers! Super gefeliciteerd met jullie prestatie, knap gedaan! Wij zijn trots op jullie en succes met de terugreis! Tot woensdag:)! Xx

• 21 Oktober 2014 - 21:06

Wynand En Ans:

Gefeliciteerd!!
    Leuk jullie verslag. Zeer herkenbaar maar fietsen gaat toch echt sneller dan lopen.